Sila Tinggakan Jejak Di Sini

Sunday, February 21, 2010

Berjalan Ke Pahang dan Terengganu

Cuti Raya Cina yang lalu mili berkesempatan berkunjung ke negeri Pahang Darul Makmur. Mili menginap di De Rhu Beach Resort, Kuantan. Kalau datang dengan keluarga .. ok la semalam in ‘weekend’ dalam RM220.00. Kalau hari biasa dalam RM180.00 saja semalam. So, duduk tiga hari dua malam, yang penting ada kolam untuk berenang. Lebih-lebih lagi jika dapat mandi bersama anak-anak.

Berenang memiliki banyak manfaat untuk kesehatan. Dengan berenang seluruh tubuh bergerak, otot-otot yang besar akan digunakan seperti otot perut, otot lengan, punggung dan paha. Ia termasuk sebagai olahraga aerobik yang akan membuat paru-paru sihat, sendi lebih lentur terutama di bahagian leher, bahu dan pinggul, kerana bahagian-bahagian tubuh tersebut digerakkan. Berenang juga dapat melatih menggunakan pernafasan secara efisien.















Perkenalkan berenang kepada anak-anak agar mereka menyukai karena sifatnya yang seperti “main air”. Dengan berenang, tubuh akan membakar sekurang-kurangnya 275 kalori/jam, sama dengan berbasikal dan berjalan cepat. Meski kalori yang terbakar tidak sebanyak berbanding dengan berlari atau bermain badminton misalnya, karena berenang itu menyenangkan, maka boleh dilakukan lebih lama, sehingga kalori yang dibakar dapat lebih banyak. Mili memang suka berenang kerana mendapat manfaat olahraga tanpa harus kepanasan atau berkeringat. Tubuh segar, hati pun bahagia.


Resort ini terletak di kawasan Beserah dan bersebelahan dengan Pusat Rekreasi Pantai Balok. Sesiapa yang berminat untuk berkhemah di pesisiran pantai ini boleh boleh saja.



Dah datang ke Pahang, alang-alang mili berkunjung pula ke Pasar Payang Kuala Terengganu yang terkenal dengan kain batiknya sampai terlupa nak ambil gambar. Belilah juga beberapa helai. Kemudian mili pergi pula ke masjid Kristal di Pulau Wan Man dan solat jamak qasar di situ. Ramai juga orang yang melawat masjid tu. Nampak besar dari luar tapi di dalam taklah besar sangat.
Dalam perjalanan balik ke Penang singgah sebentar membeli losong di Kg. Losong Haji Su, masih lagi di Kuala Terengganu. Sedap juga losongnya. Sekitar pukul 3 pagi sampailah mili di Penang. Memang penat tapi seronok berjalan-jalan tengok tempat orang, menghargai dunia pemberian dan ciptaan Allah swt.

No comments:

Post a Comment