Sila Tinggakan Jejak Di Sini

Tuesday, February 2, 2010

Kenangan Bersama Toyota Vios 1.5E

Toyota Vios 1.5E

Tiga tahun setengah bersama dengan vios amat menyeronokkan kerana pemanduannya yang amat selesa, pick up waktu naik bukit mantap, meluncur laju membelah angin, body berat tapi save minyak, bayangkan dari penang pergi ke kelantan dalam 340km dengan harga minyak sekarang cuma RM25.00 atau RM30 aje.. Mili biasa isi penuh dan apabila sampai di kelantan meter minyak menunjukkan satu bar atas dari paras setengah tangki .. sungguh menakjubkan! Sedangkan kita tahu bahawa jalan lebuhraya Timur Barat tu bukannya ‘tenang’, ianya berliku-liku dan turun naik bukit. Selama ‘memilikinya’ tiada masalah besar.. ibarat aur dengan tebing, saling faham memahami antara satu sama lain.
Kusangkakan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hati. Bila anak dah semakin bertambah maka mili sebagai bapak pun memikirkan keselesaan isteri dan anak-anak apabila balik kampung untuk berhari raya atau mengunjungi sanak saudara. Maka mili dengan berat hati melepaskan vios dan ’menyunting’ Nissan Grand Livina. Nak memiliki kedua-duanya rasanya tidaklah relevan kerana mili sudah memiliki ’adik’ Viva yang baru setahun jagung.

'Adik' Viva

Nissan Grand Livina 1.6A
Livina besar ... jika dibandingkan dengan vios, mpvlah katakan. Selain dari bentuknya yang stailo, menarik, apalagi jika dilengkapkan dengan aerokit, impul dan skirt maka terserlahkan ke’machoan’ Livina tambah pulak warna hitam. Bila balik kampung takde masalah langsung dengan segala barangan yang dibawa. Cuma air cond mili tak puas hati. Tak sesejuk vios. Vios ’on’ 1 pun dah sejuk giler.. Sedangkan Livina kalau naik ramai kena ’on’ 2. Mili sekeluarga sedang beradaptasi dengan ahli baru Livina nih. Mudah-mudahan ia baik dan bagus macam vios. Bila bawak tak rasa bawak mpv, selesa macam bawak sedan..benarlah kata-kata .. ’Pemanduan ibarat sedan ciri seakan mpv’. Minyak pulak kuat sikit dari vios. Maklumlah 1.6.

Mili bukannya apa... terkadang terkenang pada vios dulu yang pernah mengisi dan banyak membantu mili dalam urusan kerja dan keluarga. Agaknya siapalah yang memilikimu tika dan saat ini. Terjagakah minyak hitammu yang selalu mili service di pusat Toyota Service ikut jadual, bersihkah dikau, tercalarkah dan segala macam benda-benda kecil accessories yang biasa mili bagi.
Apapun, itu semua dunnia tuan puan sekelian. Janganlah kita terleka dengan permainan dunia. Yang penting ialah apa kenderaan kita di akhirat esok nun..
Renungkan firman Allah Taala dalam surah Al Imran – ayat 14 ini :
Ertinya : Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan apa-apa yang diingini, wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia. Dan di sisi Allah lah tempat kembali yang paling baik.

No comments:

Post a Comment