Sila Tinggakan Jejak Di Sini

Tuesday, February 23, 2010

Lagi-lagi Saman !

MOHAMAD Afandi bersama peguamnya, Yusmawati Ab. IIah (kiri) dan Nur Azlin @ Azliana Arifin di Mahkamah Tinggi, Jalan Duta, Kuala Lumpur.

Mohamad Afandi, Ketua Imam 1 Masjid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi di sini semalam memfailkan saman menuntut ganti rugi RM5 juta daripada Persatuan Penduduk Taman Desa Kerinchi dan pengerusi persatuan itu atas dakwaan memfitnah dirinya sebagai individu yang telah menyalahgunakan kuasa serta orang yang bermasalah dalam kariah tersebut.
Semalam pula, bekas Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Nakhaie Ahmad mengemukakan saman fitnah sebanyak RM1.5 juta terhadap bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin dan tujuh defendan lain termasuk akhbar Sinar Harian atas dakwaan menuduh dirinya terlibat dalam rasuah dan penyelewengan semasa menerajui yayasan itu.
Nakhaie dalam pernyataan tuntutannya mendakwa Asri telah mengeluarkan kenyataan yang memfitnahnya dalam satu persidangan media pada 1 November tahun lalu dan dua artikel yang diterbitkan Sinar Harian pada 2 dan 5 November tahun tersebut.
Plaintif turut mendakwa kenyataan tersebut telah menyebabkan kewibawaan dan reputasinya kian merosot di mata masyarakat selain beliau merasa tersinggung dan terhina. Nakhaie juga mendakwa, kenyataan fitnah itu memberi gambaran bahawa beliau seorang yang gila jawatan, memegang jawatan di Yadim untuk mendapatkan keuntungan peribadi dan bukannya atas kepentingan agama serta rakyat.
Mili tidak tahu apa nak jadi dengan ulama sekarang. Contoh yang mereka berikan amat tidak baik khususnya kepada masyarakat bukan Islam. Ulama sama ulama berkelahi. Di satu pihak, janganlah menuduh sembarangan dan di pihak yang lain pula janganlah cepat melatah. Tapi melihat kepada senario di atas, saman itu juga untuk memberi pengajaran kepada mereka yang suka membuat onar. Dalam masa yang sama untuk membersihkan nama dan mengembalikan maruah diri. Wallahu’alam.

Note: ILMU adalah panduan, HARTA adalah alat, kedua-duanya adalah utk menegakkan KEBENARAN. Bukan utk mencari kepentingan & jauh sekali dari tujuan kesombongan & kebanggaan.
Sekadar memerhati dari jauh. Allah lebih mengetahui.

2 comments:

  1. saman di dunia tak apa bro...jangan dituntut di akhirat kelak....

    ReplyDelete
  2. iya betul tu mas aji.. mastura apa khabar ... hehehehe

    ReplyDelete